RAMLAN A RAHMAN (JM0638372 K)
Perkhidmatan fotografi | Membekal peralatan fotografi & yang berkaitan dengannya
Hp : 013 7766593 - Ramlan A Rahman

Wednesday, May 4, 2011

SEJARAH AWAL FOTOGRAFI

Perkataan fotografi berasal dari perkataan Greek iaitu photos bermaksud cahaya dan graphein yang bermaksud melukis.

Sir John Herschel

Istilah ini diperkenalkan oleh Sir John Herscel(1839) bagi menggantikan istilah Holografi oleh Joseph Nicephore Niepce yang amat cenderung dalam litografi.

Joseph Nicephore Niepce

Niepce bersama rakannya Louis-Jacques Mande Daguerre seorang pelukis Perancis sebelumnya telah mencipta kamera obskura di Perancis dari tahun 1820-30. Proses fotografi ini dinamakan proses Daguerreotype.

Louis-Jacques Mande Daguerre

Proses ini menggunakan beberapa jenis bahan kimia yang memakan masa yang lama untuk diperolehi hasilnya. Proses ini dilakukan dengan mendedahkan kepingan ttembaga yang disaluti perak.

Jenis Daguerro berjaya dihasilkan pada 7 januari 1839. Cara ini sangat popular pada ketika itu kerana dapat menggantikan lukisan-lukisan potret yang sangat popular pada ketika itu.

William Henry Fox Talbot

Pada tahun yang sama juga iaitu 31 januari 1839, seorang Inggeris bernama Willian Henry Fox Talbot berjaya mencipta hasil yang menjadi asas dalam fotografi iaitu penemuan proses positif dan nagetif yang dinamakan proses Calotype. Sehinggalah pada tahun 1851, Fredrick Scott Archer memperbaiki kaedah ini dengan mencipta Collodion untuk disapu keatas kaca dan disalutkan dengan bahan yang sensitif pada cahaya. Ciptaannya menjadikan fotografi semakin mudah dan popular.


Fredrick Scott Archer

James Clerk Maxwell

George Eastman

Sepuluh tahun kemudian, James Clerk Maxwell memperkenalkan asas fotografi warna di Royal Institution, London sehinggalah pada tahun 1888 apabila George Easmant dari Amerika memperkenalkan kamera tangan Kodak, fotografi menjadi semakin popular dan semakin pesat berkembang.


Oleh : Ramlan Hj A.Rahman

3 comments:

mesrafotografi said...

satu kupasan terbaek berkenaan sejarah dalam bidang fotografi oleh saudara ramlan hj ramlan... syabas bro...

gajet macro said...

Sangat2 menarik wahai pakar.

Ramlan A.Rahman said...

thanks bro... just follow history...

Post a Comment