RAMLAN A RAHMAN (JM0638372 K)
Perkhidmatan fotografi | Membekal peralatan fotografi & yang berkaitan dengannya
Hp : 013 7766593 - Ramlan A Rahman

Wednesday, May 4, 2011

FOTOGRAFI

FOTOGRAFI merupakan satu bidang yang menggabungkan teknologi,  teori dan amali serta kreativiti seseorang untuk menghasilkan imej-imej yang menarik dan bermutu tinggi.

Walaupun bidang ini boleh di kategorikan sebagai hobi, ianya juga boleh memberi sumbangan yang amat bernilai sebagai pendapatan tambahan mahupun sepenuh masa.

Di negara kita, fotografi merupakan satu hobi popular yang kian berkembang seiring dengan kemajuan teknologi masa kini. Fotorafi Digital telah banyak merubah trend semasa yang menjadikannya daripada hobi kepada sebuah perniagaan yang menguntungkan sama ada yang melakukannya secara separuh masa atau sepenuh masa.

‘Untuk mengetahui dan mengenali kamera, anda perlu menggunakannya selalu…’. Begitulah antara kata-kata yang selalu digunakan oleh jurufoto kepada mereka yang baru mendampingi kamera.

Apakah itu kamera? 

Kamera pada asalnya merupakan sejenis alat berupa ‘kotak’ yang mempunyai lensa dihadapannya dan filem didalamnya yang digunakan untuk merakamkan imej yang berada dihadapan dengan cara menghalakannya ke arah imej yang hendak dirakam.

Kebanyakan kamera sekarang sudah tiidak lagi menggunakan filem dan telah menggantikannya dengan Digital Processor dari jenis CCD atau CMOS mengikut keperluan format dan jenama masing-masing.

Bagaimanakah kamera boleh merakam imej? 

Cahaya dari imej dihadapan kamera akan masuk kedalam kamera melalui lensa yang dikawal oleh ‘Apertur’ untuk mendedahkannya ke filem atau Digital Processor yang telah ditetapkan tahap ‘ISO’ mengikut jangkamasa tertentu atau kelajuan ‘Shutter’.

Sekiranya anda sering menggunakan kamera, anda akan memahami tindak balasnya dalam sesuatu situasi serta akan cuba berusaha untuk mengatasi sesuatu kesilapan. Apa yang penting dalam menyampaikan mesej melalui fotogrrafi serta menghasilkan imej-imej yang menarik ialah pemilihan subjek serta sudut penggambaran dan komposisinya.


Oleh : Ramlan Hj A.Rahman


No comments:

Post a Comment